St Patrick

Idag är Tarrytown grönt. Då menar jag (dessvärre) inte grönt som i vårgrönskande och lummigt, utan grönt som i S:t Patricks Day-grönt. Själva S:t Patrick's Day är förvisso inte förrän på torsdag, men idag var det dags för Westchester County's årliga S:t Patricks-parad. Irländska flaggor, gröna hattar, säckpipor (är inte det rätt skotskt?), kiltar (är inte det också rätt skotskt?), ölförsäljare och diverse galet gröna prylar trängs på gatorna, och överallt spelas det irländsk folkmusik.

Varför amerikanarna tar den här traditionen på så stort allvar förblir för mig en gåta, men min teori är att de är så förtjusta i festligheter i det här landet att de tar alla chanser de får att pynta sina hus och klä sig i märkliga kostymer. Det är rätt trevligt kan jag tycka, men om de en dag börjar halsa snaps och käka sill kring den 20 juni kanske det har gått lite långt...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0