The eagle has landed.

I nästan ett dygn har jag befunnit mig på amerikansk mark, men skulle man fråga min hjärna skulle den nog rent spontat sådär svarat att jag varit här i tre. Minst!

Jag landade efter några långa timmar uppe i luften med bok, film och iPod som enda tillgängligt sällskap (min schweiziska granne sov 8 timmar av 9) vid 16-tiden i går, amerikansk tid. Charlotte hämtade mig på flygplatsen och efter att ha virrat runt lite mellan JFK:s 8 terminaler kom vi till bilen och således även hem till Wildey Street. 

Kvällen bestod av lite sightseeing, umgänge med Keeper samt enkel middag, innan jag trillade i säng vid 21. Sov som en stock till 6 ungefär (det måste vara första gången på 12 år som jag vaknar så tidigt alldeles självmant) då både jag och Charlotte drog i gång dagen. Jag tog min första tur ensam med Keeper vilket gick alldeles utmärkt, och sedan blev det härlig frukost bestående av bagels, flingor, kaffe och fruktsallad. 

Efter detta var vi på det igen, och åkte till Rockwood för att gå en lite längre tur med Keeper. Det är ett stort naturområde en bit utanför Tarrytown som egentligen är avsett för ridning, men man kan även jogga/promenera där. Solen sken och snön lyste vit, Hudson River bredde ut sig nedanför och det var hur fint som helst!

Klockan 11 hoppade vi in i bilen och åkte iväg till Gracepoint Gospel Fellowship där Charlotte och John går på söndagsgudstjänst varje vecka. Det var en upplevelse utan dess like vill jag lova, inte på något sätt likt någon annan gudstjänst jag varit på (vilket i och för sig inte är så många) och jag vet inte riktigt vad jag ska säga faktiskt. Öh, det kanske kan räcka med att säga att jag inte i min vildaste fantasi hade kunnat tänka mig att en vanlig söndagsförmiddag kunde gå till så...

Efter kyrkobesök och snack åkte vi hem igen, för att någon halvtimme senare ge oss av ut på långpromenad med Keeper för att kolla in området. Vi var även och hälsade på hos en familj som Charlotte känner, och det blev bestämt att jag ska jobba som barnvakt hos dem på tisdag kväll. Det verkade vara en toppentrevlig familj som jag tror att jag kan komma bra överens med. Till på köpet är både mamman och dottern hästintresserade och rider på ett ställe i närheten, så redan där har vi något gemensamt!

Lunch i form av pizza stod som nästa punkt på listan, och på restaurangen träffade vi ett helt gäng norrmän i min ålder som går på EF-skolan här i Tarrytown. Pratade lite med dem, och kom överens om att ses för fika i morgon eftermiddag. Tänk, efter bara 20 timmar i detta land har jag redan fått en massa nyttiga kontakter att ta vara på! Mycket måste jag säga är tack vare Charlotte som är världsbäst på att få med sig folk och knyta kontakter. Jag kunde inte ha haft bättre första timmar här borta, och det känns redan som att jag har bott här för alltid... Hur bra som helst!

Påtal om boende så slår jag vad om att både mamma och mormor är nyfikna på hur jag egentligen har det här, så jag tänkte knäppa ett par bilder under morgondagen vilka sedan kommer att kunna ses här. Så länge bjuder jag på en webbkamerabild av urusel kvalitet, men såhär ser i alla fall en liten del av mitt rum ut:


 

Nu har jag förmodligen tråkat ut er alldeles för länge (som sagt; jag är inte känd för att kunna hålla mig kort), så jag ska sätta mig med min bok i stället. Återkommer med lite uppdatering i morgon, ha det finfint tills dess! 


Kommentarer
Postat av: Nets

Det är EXAKT såna här långa utläggningar jag vill ha, med detaljer och allt :D



Det låter riktigt underbart, och så himla bra att du fått en så fin start med massa kontakter!

2011-01-10 @ 14:47:52
URL: http://netsch.wordpress.com
Postat av: Annika i USA

Welcome to America! Kul att hora att du haft en positiv start i Tarrytown.



Faster Annika, Uncle Harry och kusin Emma (som fick tre visdomstander utdragna idag och darfor ar en aning "under the weather," som man sager).

2011-01-10 @ 23:31:34
Postat av: Cajsa

Det låter helt förträffligt ju! Vad glad jag blir :D Din lilla lyxlirare. Dock saknar sverige (speciellt jag) dig - massor. Puss!

2011-01-11 @ 18:19:41
URL: http://lifebycajsa.blogspot.com/
Postat av: klara

Oh, nu blev jag allt avundsjuk på dig mikaela! (: lova att ha det jättebra & hälsa äpplet från mig ;)

2011-01-11 @ 20:22:02
URL: http://ohdamn.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0